Karty zbliżeniowe
MasterCard PayPass i VISA payWave.
Co to jest karta zbliżeniowa?
Karta zbliżeniowa wydawana jest w systemie MasterCard PayPass oraz VISA payWave. Posiada wszystkie cechy standardowej karty debetowej. Mozna nią dokonywać transakcji bezgotówkowych w punktach oznaczonych symbolem MasterCard/VISA, wypłacać pieniądze z bankomatu lub płacić za zakupy w Internecie. Dodatkowo posiada nową funkcjonalność w postaci płatności zbliżeniowej, która pozwala na dokonanie płatności szybciej i wygodniej - bez użycia kodu PIN do kwoy 50 zł dla kary MasterCord PayPass i do 30 zł dla karty VISA payWave.
Jak wygląda karta zbliżeniowa?
W karcie zbliżeniowej została umieszczona niewielkich rozmiarów antena umożliwiająca połączenie z terminalem POS i dokonanie szybkich płatności. Karta zbliżeniowa działa i wygląda podobnie jak zwykła karta debetowa z chipem lub paskiem magnetycznym - mozna jej uzywać we wszystkich punktach akceptujących karty MasterCard/VISA na całym świecie. Dodatkowo została opatrzona specjalnym znakiem graficznym symbolizującym płatności zbliżeniowe.
Jak działa karta zbliżeniowa?
Dzięki funkcjonalności zbliżeniowej zapłacisz jeszcze szybciej! Nie musisz już pamiętać o noszeniu drobnych pieniędzy, by zapłacić za kawę, gazetę czy inne nieduże zakupy. Kartą zbliżeniową zapłacisz jeszcze szybciej niż gotówką. Wystarczy że przyłożysz kartę do terminala wyposarzonego w czytnik zbliżeniowy.
Jak płacić zbliżeniowo?
To bardzo proste, a płatność trwa tylko kilka sekund:
- poinformuj sprzedawcę, że chcesz zapłacić zbliżeniowo,
- sprzedawca wprowadzi kwotę do zapłaty, która następnie wyświetli się na czytniku,
- sprawdz kwote, jeśli jest poprawna, zbliż swoją kartę do czytnika,
- po usłyszeniu sygnału dzwiękowego wyświetli się komunikat, że płatność została przyjęta.
Transakcje do 50 zł przy karcie MasterCard PayPass i do 30 zł przy karcie VISA PayWave nie wymagają wprowadzenia kodu PIN podczas autoryzacji.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa, losowo wybrane przez system transakcje do kwoty granicznej i wszystkie powyżej tch kwot wymagają podania kodu PIN bądź autoryzacji podpisem.
Dla kogo przeznaczona jest karta zbliżeniowa?
Karta zbliżeniowa przeznaczona jest dla Posiadaczy rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, którzy cenią komfort, swobodę finansową, a także szybkość dokonywania płatności za towary i usługi.
Dzięki karcie:
- mozesz dokonywać płatności w sposób szybki i wygodny,
- nie musisz szukać drobnych pieniedzy, aby zapłacić za niewielkie zakupy,
- możesz dokonywać płatności bezgotówkowych w Polsce i za granicą,
- możesz dokonywać płatności w internecie.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć o karcie zbliżeniowej ?
Płatność kartą zbliżeniową są bezpieczne.
Umieszczony w niej mikroprocesor zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Przy płatności zbliżeniowej karta aktywuje się na kilka sekund, na wyraźne polecenie terminala płatniczego i działa jedynie w bardzo niewielkiej odległości od czytnika (do 5 cm). Nie jest możliwe przechwycenie informacji przekazywanych tą drogą.
Nie ma niebezpieczeństwa, że za tę samą transakcję zapłacimy dwa razy.
Wszystkie terminale są tak oprogramowane, by informacje z karty zostały odczytane tylko raz w trakcie dokonywania transakcji, na zasadzie "jedna transakcja jedną kartą". Dodatkowym zabezpieczeniem jest to, że każda transakcja musi zostać zakończona lub anulowana, zanim będzie możliwe dokonanie kolejnej.
Nie ma ryzyka, że kartą zbliżeniową przypadkowo zapłacimy za nie swoje zakupy.
Karta z funkcjonalnością zbliżeniową sama w sobie nie wysyła jakichkolwiek informacji. W portfelu użytkownika pozostaje bezczynna. Przy płatnościach zbliżeniowych mikroprocesor na karcie aktywuje się na kilkia sekund dopiero wtedy, gdy otrzyma wyraźny sygnał ze strony czytnika kart zbliżeniowych. Sam czytnik też pozostaje bezczynny - aktywuje się na krótką chwilę dopiero na polecenie terminala płatniczego po tym, gdy sprzedawca wprowadzi kwotę konkretnej transakcji.
Bank wydaje kartę jako nieaktywna a aktywacji dokonuje się jedną z poniższych metod:
- wykonanie transakcji w bankomacie z użyciem poprawnego numeru PIN,
- dokonaniem transakcji w punkcie handlowo-usługowym z użyciem poprawnego numeru PIN.
Jeśli zgubisz kartę lub zostanie ci ona skradziona - zgłoś ten fakt niezwłocznie, dzwoniąc na naszą infolinię na numer +48 86 215 50 50