Nowości w temacie kart płatniczych - klient instytucjonalny
Szanowni Państwo,
W związku z wejściem w życie Rekomendacji KNF dotyczącej bezpieczeństwa transakcji internetowych dostosowano zapisy „Regulaminu rachunków bankowych i świadczenia usług płatniczych dla klientów Instytucjonalnych w Banku Spółdzielczym w Nowym Sączu” do wymogów tej rekomendacji, który wchodzi w życie z dniem 01.02.2015r.
Zakres wprowadzonych zmian dotyczy głównie:
- Wprowadzenia nowych definicji:
a) „organizacja płatnicza – międzynarodowa organizacja zajmująca się rozliczaniem transakcji dokonywanych przy użyciu kart wydanych w ramach danej organizacji; informacja o organizacjach płatniczych, w ramach których Bank wydaje karty, dostępna jest na stronie internetowej Banku oraz na Infolinii Banku;”;
b) „transakcja płatnicza - inicjowana przez Posiadacza rachunku lub Odbiorcę wpłata, transfer lub wypłata środków pieniężnych, w tym:
1) transakcja bezgotówkowa (stykowa) - płatność za nabywane towary i usługi przy fizycznym użyciu karty w placówce handlowo-usługowej, jak również transakcja na odległość dokonywana bez fizycznego użycia karty, w szczególności zrealizowana za pośrednictwem Internetu, telefonu lub poczty;
2) transakcja gotówkowa – wypłata gotówki w ramach usługi cashback, w bankomatach, bankach lub w innych uprawnionych jednostkach, oznaczonych logiem organizacji płatniczej umieszczonym na karcie;
3) transakcja zbliżeniowa (bezstykowa) – transakcja bezgotówkowa dokonywana przy użyciu karty wyposażonej w antenę zbliżeniową w placówce usługowo-handlowej zaopatrzonej w terminal POS wyposażony w czytnik zbliżeniowy; polega na realizacji płatności poprzez zbliżenie karty do czytnika zbliżeniowego bez konieczności potwierdzania transakcji przez Użytkownika karty za pomocą kodu PIN lub poprzez złożenie podpisu na wydruku z terminala;
4) transakcja internetowa – transakcja bezgotówkowa dokonana na odległość w Internecie;”;
c) hasło 3D Secure – przesyłane – w postaci wiadomości tekstowej SMS na wskazany przez Użytkownika karty numer telefonu komórkowego – jednorazowe hasło służące do identyfikacji Posiadacza rachunku/Użytkownika karty i akceptacji jego dyspozycji w ramach potwierdzenia transakcji internetowych z wykorzystaniem zabezpieczenia 3D Secure;
d) Infolinia Banku – serwis telefoniczny dla Użytkownika karty w Banku, obsługa kart: +48 86 215 50 00, zastrzeżenia kart: +48 86 215 50 50, czynny 7 dni w tygodniu, całą dobę;
e) karta dodatkowa – karta wydawana osobie fizycznej upoważnionej przez Posiadacza rachunku do dokonywania w imieniu i na rzecz Posiadacza rachunku transakcji określonych w Umowie
f) karta zbliżeniowa – karta wyposażona w antenę zbliżeniową umożliwiającą transakcje zbliżeniowe;
g) portal kartowy – www.kartosfera.pl, system umożliwiający dostęp zarejestrowanemu Posiadaczowi rachunku/Użytkownikowi karty do wybranych usług i funkcjonalności dotyczących kart za pomocą sieci Internet i przeglądarki internetowej
h) usługa cash back – usługa na terminalu POS polegająca na wypłacie gotówki z kasy sklepu przy okazji płatności kartą za towary i usługi; usługa ta jest dostępna tylko na terenie Polski;
i) zabezpieczenie 3D Secure/3D Secure – sposób potwierdzania transakcji internetowych, polegający na podaniu przez Posiadacza rachunku/Użytkownika karty Hasła 3D Secure (Visa – pod nazwą Verified by Visa; MasterCard – pod nazwą MasterCard SecureCode) otrzymanego na zdefiniowany w Banku numer telefonu komórkowego, który stanowi dodatkowe zabezpieczenie transakcji dokonywanych w Internecie u akceptantów oferujących korzystanie z tego typu zabezpieczenia;
2. Wprowadzenia nowej treści Rozdziału IV „Karty debetowe”
Rozdział IV. Karty debetowe
1) Postanowienia ogólne
§ 91
- Karty debetowe są międzynarodowymi kartami płatniczymi umożliwiającymi Posiadaczowi rachunku / Użytkownikowi karty dokonywanie w kraju i za granicą transakcji:
1) płatności bezgotówkowych za towary i usługi w placówkach, oznaczonych logiem organizacji płatniczej, w której wydana jest karta, w tym dokonywania transakcji zbliżeniowych;
2) wypłaty gotówki w bankomatach oznaczonych logiem organizacji płatniczej, w której wydana jest karta;
3) wypłaty gotówki w jednostkach banków członkowskich oznaczonym logiem organizacji płatniczej, w której wydana jest karta;
4) płatności dokonywanych na odległość, bez fizycznego użycia karty, np. poprzez Internet, pocztę, telefon;
5) awaryjną wypłatę gotówki w przypadku zgubienia lub zniszczenia karty podczas pobytu za granicą, w trybie określonym w § 105 ust 3.
- Karta umożliwia na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wypłatę gotówki w ramach usługi cash back u akceptantów świadczących taką usługę.
- Karta umożliwia sprawdzenie salda dostępnych środków na rachunku bankowym oraz zmianę kodu PIN w bankomatach świadczących taką
§ 92
- Karta jest własnością Banku.
- Karta debetowa jest wydawana do rachunków bankowych zgodnie z aktualnie obowiązującą ofertą Banku, dostępną w Taryfie opłat i prowizji, placówkach sprzedażowych Banku oraz na stronie internetowej Banku wwwbsnowysacz.pl
- Karta debetowa umożliwia dostęp do środków na rachunkach bankowych poprzez dokonywanie transakcji.
- Karta wydawana jest Posiadaczowi rachunku lub osobie fizycznej upoważnionej przez Posiadacza rachunku do dokonywania operacji kartą debetową w imieniu i na rzecz Posiadacza rachunku, z wyłączeniem osób nie posiadających zdolności do czynności prawnych.
- Do jednego rachunku może być wydana dowolna liczba kart , przy czym jednemu Użytkownikowi karty wydawany jest jeden typ karty.
2. Wydawanie karty
§ 93
- Warunkiem wydania karty jest posiadanie rachunku w Banku oraz podpisanie przez strony Umowy.
- W przypadku braku przeciwskazań do wydania karty i po podpisaniu Umowy przez strony, Bank wydaje kartę.
- Karta debetowa wydawana jest na wniosek Posiadacza rachunku, który jest złożony osobiście w placówce sprzedażowej Banku prowadzącej rachunek i podpisany w obecności pracownika Banku zgodnie z kartą wzorów podpisów. Na wniosku o kartę dla Użytkownika karty podpis składa również przyszły Użytkownik karty w przypadku, gdy nie jest on Posiadaczem rachunku, stanowiący wzór podpisu obowiązujący w Banku;
§ 94
- Najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty złożenia wniosku, Bank przesyła kod PIN pocztą na wskazany we wniosku adres korespondencyjny. Otrzymanie kodu PIN upoważnia Posiadacza rachunku do odbioru karty w placówce sprzedażowej Banku, która przyjęła wniosek.
- W przypadku nie otrzymania koperty zawierającej kod PIN w terminie o którym mowa w ust. 1 lub stwierdzenia uszkodzeń koperty zawierającej kod PIN umożliwiających odczytanie tego numeru przez inne osoby lub gdy kod PIN jest nieczytelny, Posiadacz rachunku powinien niezwłocznie powiadomić placówkę sprzedażową Banku prowadzącą rachunek, która wystąpi o wygenerowanie nowego kodu PIN do karty.
- Posiadacz rachunku odbiera kartę osobiście, podpisując ją w obecności pracownika Banku. Podpis musi być zgodny z wzorem podpisu złożonym w Banku. Podpis złożony na karcie jest wzorem dla wszystkich placówek handlowo-usługowych akceptujących karty, umożliwiającym autoryzacje transakcji przy użyciu karty.
- W przypadku złożenia na karcie podpisu, który nie mieści się na pasku lub różni się od wzoru podpisu złożonego w Banku, procedura wydania karty zostanie powtórzona, a kosztami związanym z wydaniem duplikatu karty zostanie obciążony Posiadacz rachunku zgodnie z Taryfą opłat i prowizji.
- Bank wydaje kartę jako nieaktywną w środowisku elektronicznym. Kartę można aktywować wybierając jedną z poniższych metod:
1) dokonanie transakcji lub innej operacji w bankomacie z użyciem poprawnego kodu PIN;
2) za pośrednictwem telefonu dzwoniąc na Infolinię Banku pod numer + 48 86 215 50 00;
- Okres ważności karty wynosi 36 miesięcy, podany jest na awersie karty i kończy się w ostatnim dniu wskazanego na karcie miesiąca.
- Wznowioną kartę Bank przesyła pod ostatni adres wskazany przez Posiadacza rachunku jako adres do korespondencji lub Posiadacz rachunku odbiera kartę osobiście w placówce sprzedażowej Banku.
- Po wznowieniu karty numer karty i kodu PIN nie ulega zmianie.
- Po otrzymaniu wznowionej karty Posiadacz rachunku/ Użytkownik karty jest zobowiązany do:
1) podpisania karty zgodnie ze wzorem podpisu złożonym w Banku – w przypadku gdy karta nie zostanie podpisana i zostanie zgubiona lub skradziona Klient odpowiada za transakcje wykonane kartą;
2) zniszczenia karty poprzednio używanej poprzez uszkodzenie lub przecięcie paska magnetycznego i mikroprocesora.
Wznowiona karta jest nieaktywna. W celu aktywowania karty wznowionej należy wybrać jedną z metod opisanych w ust.5
§ 95
- Na wniosek Posiadacza rachunku Bank może wydać karty Użytkownikom kart wskazanym przez Posiadacza rachunku.
- Najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty złożenia wniosku o kartę dla Użytkownika karty, Bank przesyła kod PIN pocztą na wskazany we wniosku adres korespondencyjny.
- W przypadku nie otrzymania koperty zawierającej kod PIN w terminie, o którym mowa w ust. 2 lub stwierdzenie uszkodzenia koperty zawierającej kod PIN umożliwiające odczytanie tego numeru przez inne osoby lub gdy kod PIN jest nieczytelny, Użytkownik karty powinien niezwłocznie powiadomić placówkę sprzedażową Banku, która przyjmowała wniosek, celem wystąpienia placówki o wygenerowanie nowego kodu PIN.
- Bank informuje Posiadacza rachunku w sposób z nim wcześniej uzgodniony o odebraniu karty dla Użytkownika karty w placówce sprzedażowej Banku, w której składany był wniosek.
- Niezwłocznie po otrzymaniu karty od Posiadacza rachunku, Użytkownik karty zobowiązany jest do podpisania karty na odwrocie w sposób trwały, zgodnie ze wzorem podpisu złożonym przez Użytkownika karty na wniosku.
- W przypadku złożenia na karcie podpisu przez Użytkownika karty, który nie mieści się na pasku lub różni się od wzoru podpisu zawartego we wniosku, procedura wydania karty zostanie powtórzona, a jej kosztami obciążony zostanie Posiadacz rachunku.
- Karta wydawana jest Użytkownikowi karty jako nieaktywna. W celu aktywowania karty należy wybrać jedną z metod opisanych w § 94 ust. 5.
- Za transakcje dokonane przy użyciu kart wydanych Użytkownikom kart, odpowiedzialność ponosi Posiadacz rachunku. Transakcje dokonane przy użyciu kart wydanych Użytkownikom kart obciążają rachunek Posiadacza rachunku.
§ 96
- W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia karty Posiadacz rachunku może zwrócić się do Banku z wnioskiem o wydanie duplikatu karty. Warunkiem wydania duplikatu przez Bank jest zwrot karty uszkodzonej lub podpisanie oświadczenia o niemożności zwrócenia karty.
- Posiadacz rachunku może odebrać duplikat karty w Banku najwcześniej po 14 dniach od dnia, w którym złożony został przez Posiadacza rachunku stosowny wniosek.
- Zmiana danych personalnych Posiadacza rachunku/Użytkownika karty lub nazwy Posiadacza rachunku zawartych na karcie wymaga wydania duplikatu karty lub nowej karty, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Poinformowanie Banku przez Posiadacza rachunku o zmianach określonych w ust. 3 na co najmniej 45 dni przed końcem okresu ważności karty powoduje, że karta wznowiona będzie zawierała nowe dane. W takim przypadku nie jest wskazane składanie wniosku o duplikat lub nową kartę.
§ 97
- Rezygnacja z użytkowania karty w okresie jej ważności możliwa jest w sytuacji, gdy Posiadacz rachunku:
1) wypowie Umowę zgodnie z postanowieniami w niej zawartymi, lub
2) zgłosi ten fakt w placówce sprzedażowej Banku prowadzącej rachunek i zwróci kartę do placówki sprzedażowej Banku lub zniszczy kartę w sposób uniemożliwiający jej dalsze użytkowanie, w przypadku gdy na podstawie Umowy została wydana większa liczba kart, a rezygnacja nie dotyczy wszystkich kart. W przypadku nie zgłoszenia do Banku rezygnacji z karty, ewentualne opłaty za kartę będą naliczane zgodnie z obowiązującą w Banku Taryfą.
- Posiadaczem rachunku powinien poinformować o tym fakcie Posiadacza rachunku, który następnie powinien poinformować placówkę sprzedażową Banku zgodnie z ust 1 pkt 2.
- Niezłożenie przez Posiadacza rachunku rezygnacji z używania karty wydanej dla siebie lub dla Użytkownika karty w terminie 45 dni przed upływem okresu ważności karty, powoduje automatyczne wydanie karty wznowionej, tj. następnej karty na kolejny okres.
1. Użytkowanie karty
§ 98
- Karty może używać:
- Posiadacz rachunku;
- Użytkownik karty – uprawniony do korzystania ze środków na rachunku Posiadacza rachunku jedynie przy użyciu karty wydanej na jego imię i nazwisko.
- Wniosek o wydanie karty, wznowienie i odblokowanie karty składany jest przez Posiadacza rachunku, o ile Umowa nie stanowi inaczej. Składanie reklamacji związanych z użytkowaniem karty oraz informacje o zmianie danych osobowych Użytkownika karty zastrzeżone jest dla Posiadacz rachunku.
- Posiadacz rachunku/Użytkownik karty jest zobowiązany do:
1) przechowywania karty i ochrony kodu PIN z zachowaniem należytej staranności, w sposób zabezpieczający przed ich utratą oraz nieprzechowywania karty razem z kodem PIN, ani w żadnej innej formie umożliwiającej skorzystanie z kodu PIN osobom nieupoważnionym;
2) nieudostępnianie karty i kodu PIN osobom trzecim;
3) używania numeru CVV2/CVC2 w sposób zabezpieczający przed jego przejęciem i poznaniem przez osoby nieuprawnione;
4) korzystania z karty zgodnie z niniejszym Regulaminem.
§ 99
- Do każdej nowej karty generowany jest numer PIN.
- Numer PIN jest znany wyłącznie Posiadaczowi rachunku/Użytkownikowi karty.
- Trzykrotne wprowadzenie błędnego kodu PIN przy dokonywaniu transakcji spowoduje odmowę transakcji i czasowe zablokowanie karty. Kartę można odblokować tego samego dnia kontaktując się z Infolinią Banku lub następnego dnia po wprowadzeniu poprawnego kodu PIN.
§ 100
- Posiadacz rachunku/Użytkownik karty debetowej może dokonywać transakcji przy użyciu karty do wysokości dostępnych środków na rachunku, w ramach limitu, jeżeli taki został przez strony lub przez Posiadacza rachunku wskazany, w ramach dziennych maksymalnych limitów transakcyjnych, ustalonych przez Bank i określonych w Umowie.
- Posiadacz rachunku może zdefiniować dla każdej karty własne dzienne limity transakcyjne, niższe od limitów transakcyjnych określonych przez Bank w Umowie i może je w każdej chwili zmieniać poprzez złożenie odrębnej dyspozycji w Banku, jak również wyzerować wybrane limity transakcyjne, jeśli nie będzie korzystał z danego typu transakcji lub ze względów bezpieczeństwa.
- Za zobowiązania finansowe powstałe w wyniku posługiwania się kartą debetową wydaną:
1) Posiadaczowi rachunku odpowiada on sam;
2) osobie fizycznej upoważnionej przez Posiadacza rachunku odpowiada Posiadacz rachunku.
4. Karty debetowej nie wolno używać niezgodnie z prawem, w szczególności do realizacji płatności za zabronione towary i usługi
§ 101
- Karty z funkcją zbliżeniową są wyposażone w antenę zbliżeniową, która znajduje się w prawym, górnym rogu na awersie karty debetowej.
- Wysokość jednorazowego limitu kwotowego dla transakcji zbliżeniowych przeprowadzanych na terenie Polski wynosi 50 PLN (karta MasterCard) lub 30 PLN ( karta VISA).
- Informacje o zmianie wysokości limitu kwotowego dla transakcji zbliżeniowych można uzyskać w placówkach sprzedażowych Banku, na Infolinii Banku oraz na stronie internetowej Banku wwwbsnowysacz.pl
- Dokonywanie transakcji zbliżeniowych jest możliwe dla karty, która posiada taką funkcjonalność.
- Transakcja zbliżeniowa przekraczająca limit kwotowy może wymagać podania kodu PIN lub zostanie zrealizowana, jako typowa transakcja bezgotówkowa dokonywana w terminalu POS, z zastrzeżeniem ust. 6.
- Niezależnie od wysokości kwoty transakcji zbliżeniowej może zaistnieć konieczność zrealizowania tej transakcji jako typowej transakcji bezgotówkowej dokonywanej w terminalu POS, mimo, iż zostały spełnione wszelkie warunki do zrealizowania transakcji zbliżeniowej.
- W przypadku przekroczenia dziennego limitu transakcji zbliżeniowych, kolejna transakcja zbliżeniowa w danym dniu nie będzie zrealizowana. W tym przypadku płatność będzie mogła być zrealizowana jako zwykła transakcja bezgotówkowa dokonywana w terminalu POS.
- Posiadacz rachunku/Użytkownik karty może w każdym czasie wyłączyć funkcję płatności zbliżeniowych za pośrednictwem Infolinii Banku lub w placówce Banku.
§ 102
- Wszystkie transakcje gotówkowe z użyciem karty (w bankomacie lub poprzez usługę cash back) są autoryzowane.
- Wszelkie dyspozycje wykonania transakcji z użyciem karty będą autoryzowane przez Posiadacza rachunku/Użytkownika karty poprzez jeden z poniższych sposobów:
1) złożenie podpisu na dowodzie dokonania transakcji u niektórych akceptantów oraz w niektórych placówkach sprzedażowych banków;
2) wprowadzenie kodu PIN – u akceptantów, w bankomatach oraz w placówkach sprzedażowych banków;
3) podanie numeru karty oraz daty jej ważności i opcjonalnie kodu CVV2/CVC2 – w przypadku płatności dokonywanych na odległość, np. poprzez Internet, pocztę, telefon oraz dodatkowo Hasła 3D Secure w sytuacji udostępniania przez akceptanta zabezpieczenia 3D Secure;
4) zbliżenie karty do czytnika zbliżeniowego, dla transakcji zbliżeniowych, jeśli akceptant nie wymaga potwierdzenia transakcji poprzez wprowadzenie kodu PIN lub złożenie na dowodzie dokonania transakcji podpisu, zgodnego z podpisem na karcie.
- Hasło 3D Secure generowane jest indywidualnie dla każdej transakcji internetowej. Trzykrotne błędne wprowadzenie Hasła 3D Secure spowoduje zablokowanie wykonania transakcji internetowej. Posiadacz rachunku/Użytkownik karty może odblokować wykonywanie transakcji internetowych tego samego dnia za pośrednictwem Infolinii Banku bądź w placówce Banku. W przeciwnym wypadku wykonywanie transakcji internetowych zostanie automatycznie odblokowana następnego dnia.
- Urządzenia, na które Posiadacz rachunku/Użytkownik karty będzie otrzymywał Hasła 3D Secure powinny być zabezpieczone hasłem dostępu znanym tylko Posiadaczowi rachunku/Użytkownikowi karty.
- Podczas realizacji transakcji przy użyciu karty może zaistnieć konieczność okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość Posiadacza rachunku/Użytkownika karty. Nieokazanie dokumentu może być powodem odmowy realizacji transakcji.
- Przy pobieraniu gotówki z bankomatu należy postępować zgodnie z poleceniami wyświetlanymi na ekranie urządzenia.
- W ramach usługi cash back można jednorazowo wypłacić do określonego przez organizacje płatnicze limitu (300 zł dla kart VISA i kart MasterCard). Kwota limitu w usłudze cash back ustalana jest przez organizacje płatnicze. Warunkiem wypłaty jest jednoczesne dokonanie transakcji bezgotówkowej – nie jest możliwa sama wypłata gotówk
§ 103
- Utrata prawa użytkowania karty następuje w przypadku:
1) upływu okresu ważności karty;
2) zniszczenia lub uszkodzenia karty;
3) śmierci Posiadacza rachunku/Użytkownika karty;
4) blokada karty;
5) czasowej blokady karty;
6) wymiany karty na nową;
7) rozwiązanie Umowy przez jedną ze stron.
- W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, karta musi zostać zwrócona do Banku lub zniszczona w sposób uniemożliwiający jej dalsze używanie, z zastrzeżeniem sytuacji określonych w ust. 1 pkt 3 i 5.
- Utrata prawa użytkowania karty nie zwalnia Posiadacza rachunku z obowiązku uregulowania wszelkich należności z tytułu transakcji dokonanych przy jej użyciu przez Posiadacza rachunku/Użytkownika karty oraz opłat i prowizji związanych z używaniem karty.
§ 104
- Karta zablokowana, nie może być ponownie użyta.
- Bank ma prawo do blokady karty:
1) z uzasadnionych przyczyn związanych z bezpieczeństwem karty, wymienionych w ust. 3-5;
2) w związku z podejrzeniem nieuprawnionego użycia karty lub umyślnego doprowadzenia do nieautoryzowanej transakcji.
- Bank może zablokować kartę w przypadku naruszenia przez Posiadacza rachunku/Użytkownika karty zasad określonych w Regulaminie lub w Umowie.
- Bank zablokuje kartę w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przez Posiadacza rachunku/Użytkownika karty w związku z używaniem karty, a w szczególności w przypadku podejrzenia fałszowania karty.
- Bank zablokuje kartę w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przez osoby trzecie w związku z użyciem karty, a w szczególności w przypadku podejrzenia fałszowania karty.
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przy użyciu karty utraconej, Bank zawiadamia organ powołany do ścigania przestępstw tego rodzaju.
- Bank informuje telefonicznie Posiadacza rachunku przed jej zablokowaniem, a jeżeli nie jest to możliwe – niezwłocznie po jej zablokowaniu. Nie dotyczy to przypadków, gdy przekazanie informacji o zablokowaniu karty byłoby nieuzasadnione ze względów bezpieczeństwa lub zabronione na mocy odrębnych przepisów.
- Karta może być czasowo zablokowana przez Bank bądź na wniosek Posiadacza rachunku.
- Czasowa blokada karty przez Bank jest dokonywana w przypadku podejrzenia nieuprawnionego użycia karty, celowego wprowadzenia w błąd Banku przez Posiadacza rachunku poprzez podawanie nieprawdziwych informacji we wniosku lub w innych dokumentach związanych z obsługą karty oraz zgłoszenia reklamacji i trwa do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego lub reklamacyjnego.
10. W przypadku gdy, wniosek o czasową blokadę karty składany jest przez Posiadacza rachunku, powinien on pamiętać o odblokowaniu karty poprzez złożenie pisemnej dyspozycji osobiście w placówce sprzedażowej Banku w wyznaczonym w ust. 11 terminie.
11. Jeżeli w ciągu 60 dni kalendarzowych od dnia złożenia wniosku przez Użytkownika karty o czasowe zablokowanie karty, Użytkownik karty nie zgłosi żądania odblokowania karty, karta automatycznie przechodzi w stan blokady stałej, czyli zastrzeżenie karty.
§ 105
- W miejsce karty utraconej i zablokowanej Bank, na wniosek Posiadacza rachunku, wydaje kartę z nowym numerem, okresem ważności i kodem PIN.
- Karta, która wcześniej została zastrzeżona, nie może być ponownie użyta.
- W przypadku utraty lub zgubienia karty za granicą, po zgłoszeniu tego faktu pod numerem telefonu podanym w Umowie i na rewersie karty, Użytkownik karty może otrzymać awaryjną wypłatę gotówki w wybranym banku uczestniczącym w systemie, w którym wydana była karta.
2. Rozliczanie transakcji płatniczych
§ 106
- Transakcje dokonywane przy użyciu karty w Polsce realizowane są w złotych polskich, a transakcje dokonywane za granicą - w walucie danego kraju.
Transakcje gotówkowe i bezgotówkowe dokonywane kartami z logo organizacji płatniczej MasterCard poza granicami Polski, przeliczane są z waluty transakcji na euro według kursu obowiązującego w organizacji płatniczej, w której wydana jest karta w dniu rozliczenia transakcji, a następnie są przeliczane na walutę rachunku po kursie sprzedaży pieniądza obowiązującym w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. w dniu rozliczenia transakcji. Obciążenie rachunku jest dokonywane w walucie rachunku. Aktualne podstawowe kursy walut obowiązujące w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. wraz z podaniem daty i godziny, od której obowiązują, są dostępne w placówkach sprzedażowych Banku oraz na stronie internetowej www.bankbps.pl.
- Transakcje gotówkowe i bezgotówkowe dokonywane kartami z logo organizacji płatniczej Visa w innej walucie niż waluta rachunku, przeliczane są na walutę rachunku według kursu obowiązującego w organizacji płatniczej w dniu rozliczenia transakcji i powiększone są o prowizję Banku za przewalutowanie zgodnie z obowiązującą Taryfą, a następnie informacja o tej kwocie przekazywana jest do Banku w celu rozliczenia. Kursy, po których transakcje przeliczane są przez Visa na walutę rachunku bankowego, dostępne są na stronie internetowej organizacji Visa Europe.
- Transakcje dokonywane kartą rozliczane są na rachunku najpóźniej w następnym dniu roboczym po otrzymaniu przez Bank z organizacji płatniczej informacji o rozliczeniu danej transakcji.
- Posiadacz rachunku zobowiązany jest do utrzymywania na rachunku środków pieniężnych w wysokości zapewniającej pokrycie kwot transakcji dokonanych wszystkimi kartami wydanymi w ramach tego rachunku, a także stosownych opłat i prowizji, wynikających z Taryfy opłat i prowizji.
- W przypadku dokonania transakcji powodujących przekroczenie limitu dostępnych środków na rachunku, Bank stosuje odpowiednio przepisy zawarte w umowie rachunku.
- Bank nie udziela akceptacji w przypadku próby dokonania transakcji:
1) której kwota przekracza wartość dostępnych środków lub wartość limitu transakcyjnego;
2) przy użyciu karty zastrzeżonej lub czasowo zablokowanej;
3) kartą, której kod PIN jest zablokowany;
4) kartą, do której utracono prawo użytkowania.
3. Ochrona karty
§ 107
- Utratę, kradzież, przywłaszczenie lub nieuprawnione użycie karty, jak również nieuprawniony do niej dostęp Posiadacz rachunku/Użytkownik karty zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić w jeden z niżej podanych sposobów:
1) telefonicznie poprzez Infolinię Banku pod numerem +48 86 215 50 50;
2) osobiście w placówce sprzedażowej Banku;
3) za pośrednictwem portalu kartowego www.kartosfera.pl;
4) za pośrednictwem ogólnopolskiego systemu zastrzegania kart pod numerem +48 828 828 828.
- W celu zarejestrowania powyższego zawiadomienia, Posiadacz rachunku/Użytkownik karty powinien podać przyjmującemu zgłoszenie wszystkie niezbędne dane pozwalające na identyfikację karty.
- Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z zastrzeżeniem karty.
- Po zastrzeżeniu karty nie ma możliwości dalszego korzystania z karty.
- Po zarejestrowaniu zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, na pisemny wniosek Posiadacza rachunku, Bank wydaje kartę z nowym numerem, okresem ważności i kodem PIN.
- Telefoniczne zgłoszenie utraty karty Użytkownik karty ma obowiązek potwierdzić pisemnie w Banku w terminie do 7 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia.
- Bank potwierdza przyjęcie zastrzeżenia karty podając kod zastrzeżenia drogą telefoniczną lub bezpośrednio w Banku.
- Do czasu zgłoszenia Bankowi utraty karty, Klienta obciążają transakcje dokonane z użyciem utraconej karty do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 EUR (według średniego kursu EUR ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu dokonania zgłoszenia). Ograniczenie to nie dotyczy transakcji płatniczych, do których doszło z winy Użytkownika karty,
- Bank ponosi odpowiedzialność za transakcje dokonane przy użyciu karty od momentu zgłoszenia utraty karty z wyłączeniem transakcji, do których doszło z winy umyślnej Użytkownika karty.
4. Reklamacje
§ 111
- Klient ma prawo zgłaszać reklamacje związane z zaksięgowaniem na rachunku transakcji dokonanych przy użyciu karty.
- Reklamacje winny być sporządzane w formie pisemnej i przekazywane do Banku niezwłocznie. W miarę możliwości do reklamacji winny być dołączone kopie dowodów dokonania transakcji.
- Bank zobowiązany jest przyjąć reklamację i w terminie 30 dni roboczych od daty złożenia reklamacji poinformować Klienta o wyniku jej rozpatrzenia lub o przekazaniu reklamacji do organizacji rozliczających transakcje VISA/MasterCard.
- W przypadku reklamacji wymagającej zwrócenia się do instytucji zewnętrznej/współpracującej, Bank dopuszcza możliwość warunkowego uznania rachunku, do którego została wydana karta, kwotą reklamowanej transakcji do czasu zakończenia procesu reklamacyjnego. W takim przypadku termin na rozpatrzenie reklamacji nie powinien być dłuższy niż 90 dni od dnia otrzymania przez Bank dokumentów, o których mowa w ust. 2.
- Jeśli reklamacja, o której mowa w ust. 4 zostanie uznana za niezasadną, Bank obciąży Klient kwotą reklamowanej transakcji wraz z ewentualną prowizją dotyczącą reklamowanej transakcji.
- W przypadku reklamowania transakcji dokonanych kartą skradzioną, wskazane jest złożenie przez Klienta lub Użytkownika karty doniesienia o popełnieniu przestępstwa na Policji oraz załączenie do reklamacji oświadczenia o okolicznościach kradzieży karty i dokumentu z Policji.
Jednocześnie informujemy, że od 1 lutego 2015r. wprowadza się zmiany dotyczące modelu rozliczeń międzynarodowych, który będzie przebiegał w następujący sposób: każda transakcja dokonana kartą VISA w walucie innej niż PLN, zostanie przeliczona przez VISA na walutę PLN.
Nie będzie jak dotychczas przewalutowania na EURO a następnie z EURO na PLN.
W związku z powyższym wprowadzono zmiany:
W Taryfie opłat i prowizji bankowych dla klientów Instytucjonalnych Banku Spółdzielczego w Nowym Sączu
Zakres wprowadzanych zmian:
- Dla wszystkich kart VISA w przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki pobierana jest dodatkowa prowizja Banku – 6% wartości transakcji, przy stosowaniu kursu własnego VISA w przypadku transakcji dokonywanych w walutach innych niż waluta rachunku bankowego.
Posiadacz rachunku ma prawo, przed proponowaną datą wejścia w życie zmian, wypowiedzieć Umowę ze skutkiem natychmiastowym. Zgłoszenie sprzeciwu bez dokonania wypowiedzenia Umowy, skutkuje wygaśnięciem Umowy z dniem poprzedzającym dzień wejścia w życie proponowanych zmian. Niezłożenie przez Posiadacza rachunku oświadczenia o zgłoszeniu sprzeciwu lub wypowiedzeniu Umowy oznaczać będzie akceptację zmian wprowadzonych w Taryfie opłat i prowizji bankowych dla klientów instytucjonalnych Banku Spółdzielczego w Nowym Sączu oraz w „Regulaminie rachunków bankowych i świadczeni usług płatniczych dla klientów Instytucjonalnych w Banku Spółdzielczym w Nowym Sączu „